Grażyna Auguścik

fot. Krystyna Andryszkiewicz


Jest wokalistką, aranżerem, kompozytorem, producentem i liderem własnego zespołu.
Przez amerykańskich krytyków zgodnie uznana jest za jedną z najciekawszych postaci na światowej scenie jazzowej.
Po ukończeniu studiów w Polsce i nagraniu swojej pierwszej płyty „Sunrise Sunset” w 1988 roku trafia do słynnej amerykańskiej uczelni Berklee College of Music w Bostonie. Dyplom ukończenia szkoły otrzymuje w 1992 roku z wyróżnieniem z rąk Philla Collinsa i Ala Jarreau.
Od 1994 roku mieszka w Chicago, gdzie koncertuje, nagrywa własne płyty, bierze udzial w wielu jazzowych i undergroudowych projektach nagraniowych innych artystów, prowadząc równocześnie własną wytwórnię płytową w wytworni GMARecords.
Nagrała, wyprodukowała i wydała do tej pory 19 płyt solowych, spośród których 11 we własnej firmie nagraniowej, w ponad 20 wziela udzial jako gość, a kolejne to remixy z jej głosem.
Współpracuje z muzykami, których dobrze zna i ceni. Wśród nich są: John Medeski, Michael i Randy Brecker, Jim Hall, Toots Thielemans, Michał Urbaniak, Urszula Dudziak, Patricia Barber, Paul Wertico, John McLean, Kurt Rosenwinkel, Matt Ulery, Paulinho Garcia, Jarek Bester, Andrzej Jagodziński i wielu innych.
Jazzowym wydarzeniem 1996 roku („Don’t let me go”) było nagranie przez nią wokalnych wersji utworów znanych dotąd jedynie w wersjach instrumentalnych (Ron Carter, Kenny Garrett, Mulgrew Miller, Makato Ozone i inni).
W roku 1998 jej płyta „Pastels” zrealizowana wspólnie z Bogdanem Hołownią uznana została przez National Public Radio za jedną z najlepszych jazzowych płyt roku.
Następny album „Fragile” znalazł się na prestiżowym TOP 20 JAZZ ALBUMS roku 2000.
Wśród projektów zainspirowanych muzyką klasyczną, etniczną i latyno-amerykańską jej zainteresowania sięgają również do londyńskiej „underground music”, gdzie uznawana jest za zjawisko samo w sobie.
Nagrania z jej udziałem dla London Peace Frog Records i Underground Evolution w roku 2000 były na pierwszych miejscach brytyjskich list radiowych. Dwukrotnie, w 1998 i 2002 roku występuje na jednym z największych festiwali jazzowych na świecie Chicago Jazz Festival, następnie na Chicago World Music Festiwal w 2001, 2002, 2004 roku, oraz Concord Jazz Festival w Japonii w 2002 roku (wspólnie z Michael i Randy Brecker) oraz w 2004 na Elite Jazz Festival (wraz z Jim Hall Trio).
Kolejna płyta „River”, wydana w 2002 roku, uznana została za jedno z największych wydarzeń muzycznych stawiając Grażynę w gronie 15-u najlepszych wokalistek jazzowych w Stanach (2002 Twirlie Nomination). Otrzymuje też prestiżową nominację dla najlepszej wokalistki 2002 roku
w 22nd Annual Chicago MusicAwards.
W styczniu 2003, 2004, 2005 , 2006 i 2016 pismo „Jazz Forum Magazine” w plebiscycie publiczności przyznaje jej tytuł najlepszej wokalistki jazzowej. Udział w Fujitsu Concord Jazz Festiwal 2002 przynosi TOP VOCAL AWARD a płyta „Homage” Three for Brazil nagrana dla japońskiej Pony Canyon
Records zostaje umieszczona przez „Swing Journal” na liście TOP 20 JAZZ ALBUMS w Japonii.
Równolegle do kariery wokalnej realizuje również karierę niezależnego producenta między innymi współpracując przy dwóch ostatnich płytach Patrycji Barber dla wytwórni Blue Note.
W 2016 roku założyła fundacje non for profit „Sounds and Notes” i w lutym 2017 roku zorganizowała 8-mio dniowy pierwszy festiwal w Chicago pt. „Chopin IN the City”
Każda z jej płyt jest wydarzeniem artystycznym. Jej udział w festiwalach na całym świecie, takich jak: CJF, CWMF, FCJF, EJF, JVCJF i wielu innych, stawiają ją w gronie najlepszych wokalistek jazzowych. Album „The Light” wydany z początkiem 2005 roku to kolejne zaskoczenie dla krytyków i fanów jej muzyki. Jej następne projekty „Lulajże – The Lullaby for Jesus”, „Andanca” i „Live Sounds Live” zdobywają uznanie i znajduje sie na listach nie tylko radiostacji jazzowych w Stanach, Europy i Azji. Jej kolejny projekt Chopin World Sound uznany zostal przez krytyka Chicago Tribune jako jeden z 10 najważniejszych wydarzeń w ostatnim 30 latach, w Chicago. Nowe projekty oczekiwane są z dużym zainteresowaniem zarówno wśród słuchaczy jak i krytyków na całym świecie.
Laureatka wielu prestiżowych nagród m.in. w 2011 nagrody MkiDN oraz Prezydenta miasta Słupska.

http://www.grazynaauguscik.com/

http://www.gmasounds.com/

http://gmarecords.com/

 

„Auguścik ma w swoich rękach wymarzony band … będąc liderem takiego zespołu, którego sama jest motorem i siłą napędową, Grażyna jest na najlepszej drodze aby zmieniċ kierunek w jakim zmierza dzisiejszy jazz. Jej kreatywność może byċ początkiem nowego brzmienia, czego niewątpliwym przykładem jest album „The Light” – „Chicago Tribune”

„Grażyna Auguścik może wyznaczyċ kierunek wokalistyki jazzowej. Nie przeocz.” stwierdza „L.A. Times”

„Grażyna jest po prostu muzyczną maszyną.” – „JAZZ TIMES”

„Grażyna mogłaby również być wróżką. Jej technika konwergencji dźwiękowej może przepowiedzieć przyszłość wokalistyki jazzowej.” – Christopher Loudon, „Jazz Times”

„Grażyna Auguścik nie jest tylko wokalistką, jest muzykiem, dla którego każdy dźwięk, każda nuta użyta jest w określonym celu…. Jej wołające alto jest zawsze w centrum otaczających go dźwięków.” – Howard Reich, „Chicago Tribune”

„Jej śpiew jest jak fajerwerki – dynamiczny, płynny, jest eksplozją kolorów na niebie, biegnących w różnych kierunkach….jest to głos płynący z subtelną elegancją, a jego moc czuje się bez najmniejszego wysiłku.” – Doug Collier, „Rockford RAM”

„River” to odjazdowy, 9 minutowy utwór tytułowy, w którym Grażyna wyczarowuje pozaziemskie skojarzenia…. Dla porządku – Auguścik jest autorką bądź współautorką trzech spośród 10 utworów tej płyty, aranżerem bądź współaranżerem a także producentem albumu. – „JAZZ TIMES”

„Grażyna jest prawdziwym unikatem, pełna ciepła i temperamentu bez zbędnego sentymen-talizmu…. ma w swoim władaniu niewyczerpalny instrument jakim jest głos. Jest ona muzycznym odpowiednikiem lekkoatlety o idealnej muskulaturze, poruszającego się z idealną precyzją.” – Neil Tesser, „Chicago Reader”

„Nowatorska wokalistka jazzowa Grażyna Auguścik jest świeżym głosem na scenie jazzowej” – Mark Guariano, „Daily Herald”

„….szokująco oryginalny styl wokalny….piekielnie intrygujący….” – „JAZZIZ”

„Past Forward – Czy to muzyka folkowa? etniczna? jazzowa? To jest „odjazdowe-nowoczesne-HIP”! To jest po prostu muzyka fantastyczna!!!” – Dr Bradley M.Stone, Dyrektor Muzyczny KSJS-FM San Jose, CA, USA

„Jej wysublimowany głos snuje się jak egzotyczny dźwięk…..” – Hobey Echlin, „MIXER the future sound of America”, New York

„Primordial Passage” to podróż w niekończący się, wszechobecny czas dźwięku i wokalizy, jakiej dotąd jeszcze nieokiełznano. – „STRAIGHT NO CHASER”, London